Kategorie produktów

Mroźne oblicze sklepu, czyli lady chłodnicze

Piątek, 20 kwietnia 2018 HURT & DETAL Nr 04/146. Kwiecień 2018
Jak zachować świeżość nabiału i wędlin? Jak przechowywać mrożonki, by zachowały swoje właściwości jak najdłużej? Najlepszym rozwiązaniem jest dobór odpowiednich mebli chłodniczych.
Trendy na rynku

Jak podkreślają eksperci z branży wyposażeniowej – bardzo istotna jest obserwacja zachowań konsumenckich, by właściwie przygotować ofertę dla poszczególnych placówek handlowych.

„W dzisiejszych czasach, aby przyciągnąć do siebie jak największą liczbę klientów, nie wystarczy oferować świeżych i tanich produktów. Sklepy chcą się wyróżniać na tle konkurencji, co jest możliwe do osiągnięcia nie tylko w zakresie asortymentu, ale i sposobu jego ekspozycji. Różnorodność materiałów wykończeniowych, dobór kolorystyki oraz estetyka wykonania mebli chłodniczych to istotny element podnoszący atrakcyjność każdego wnętrza sklepu” – komentuje Rafał Maksajda, Kierownik Regionalny firmy DTS Serwis.

„Obecnie trendem, który coraz chętniej wykorzystują detaliści jest zamiana czynnika chłodzącego w lodówkach na CO2, a także stosowanie R290. Naturalne „chłodziwo” stanowi ekologiczne, przyjazne dla środowiska rozwiązanie. Kolejnym trendem jest ergonomia. Meble chłodnicze projektuje się w taki sposób, by można je było dodatkowo wykorzystać. Poprzez wykorzystanie ciepła, które wytwarza lodówka, można pozyskać energię utraconą, podlegającą kolejno przetworzeniu. Z tego powodu lodówki są ustawiane, np. „plecami do siebie”. Producenci dużą uwagę skupiają również na estetykę urządzeń oraz ich design. Dążą do zmniejszenia gabarytów urządzeń, przy jednoczesnym zachowaniu ich powierzchni i objętości użytkowej. Dodatkowo popularne staje się wyposażanie urządzeń chłodniczych w system nawilżania, który zapobiega wysuszaniu przechowywanych w nich produktów” – podkreśla Witalij Tyszczenko, Produkt Manager ds. urządzeń w Modern-Expo.

„Coraz częściej kładziony jest nacisk na energooszczędność rozwiązań oraz elektroniczne sterowanie. Jednym z najnowszych trendów jest wprowadzenie na rynek czujników rejestrujących liczbę otwarć lodówki. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom właściciel urządzenia jest w stanie skontrolować, ile razy w danym okresie urządzenie było otwierane. Ważnym parametrem są koszty eksploatacji urządzeń chłodniczych” – dodaje ekspert.

Co wybrać?

Oferta mebli chłodniczych bądź ich poszczególnych elementów jest bardzo szeroka. Wybór może się okazać niezwykle trudny, ale firmy oferujące taki specjalistyczny rodzaj wyposażenia – z chęcią doradzają w doborze odpowiednich elementów.

„Polecamy meble chłodnicze z agregatem zewnętrznym, które są bardziej energooszczędne, a ich montaż nie wymaga nakładów inwestycyjnych na integrację systemu klimatycznego sklepu. Ponadto, meble chłodnicze Modern-Expo posiadają budowę modułową, co umożliwia łączenie ich w dowolne ciągi proste lub o innych konfiguracjach, dostosowanych do wielkości i kształtu pomieszczenia handlowego lub usługowego. Konfiguracja szyb jest dostosowana do kształtu mebla. Szyby są osuszane w czasie pracy lady. Na szybach niektórych typów lad po stronie zewnętrznej, na życzenie klienta, montuje się nadstawki chłodnicze, poziome półki ze stali nierdzewnej umożliwiające powiększenie ekspozycji towaru” – wyjaśnia Witalij Tyszczenko z Modern-Expo.

„W ofercie posiadamy wszystkie wiodące marki urządzeń chłodniczych na rynku zarówno polskim jak i europejskim. Dbając o dobro klientów dostarczamy najwyższej jakości urządzenia chłodnicze, które w pełni spełniają ich oczekiwania. Znając asortyment sprzedawanych produktów możemy doradzić w podjęciu jak najlepszej decyzji” – podkreśla Rafał Maksajda z DTS Serwis.

„Główne typy urządzeń to: lady chłodnicze, witryny chłodnicze, regały i szafy specjalistyczne. Każde z powyższych może być dostosowane do przechowywania odpowiedniego produktu tworząc idealne dla niego warunki. W zależności od warunków przechowywania produktów meble chłodnicze dzielimy przede wszystkim na „plusowe” i „minusowe”. „PLUSOWE” utrzymujące temperaturę w granicach 0 do 7 st. C i zapewniające świeżość produktom nieprzetworzonym, nabiałowym, mięsnym, wędliniarskim, rybom itp. „MINUSOWE” zapewniające temperaturę w granicach do -18 st. C i służące do przechowywania lodów, mrożonek i produktów głęboko mrożonych” – tłumaczy ekspert.

Część firm oferuje także poszczególne elementy do już istniejących w sklepie mebli chłodniczych. „Firma Schott dostarcza drzwi z nieprzezroczystymi jak i w pełni przezroczystymi krawędziami pionowymi. Drzwi bez widocznych profili zwiększają obszar ekspozycji i maksymalizują widoczność produktów. System nadaje się do nowych regałów chłodniczych, a także do modernizacji istniejących. Systemy drzwi szklanych Termofrost® firmy SCHOTT zapewniają niezakłócony widok prezentowanego towaru i ułatwiają klientom orientację i podjęcie decyzji w punkcie sprzedaży. Nowoczesne, praktycznie przejrzyste drzwi regałów chłodniczych mają także elegancki wygląd. Dzięki temu można poprawić ogólny wizerunek sklepu jako miejsca innowacyjnego i sprostać oczekiwaniom nowoczesnego konsumenta, który woli doświadczać wygodnych i przyjemnych zakupów w swoim ulubionym sklepie. Kolejną istotną zaletą drzwi Termofrost® jest oszczędność energii: dzięki zastosowaniu szyb zespolonych znacznie łatwiej jest utrzymać odpowiednią temperaturę chłodzenia, a zużycie energii zmniejsza się nawet o 65% w porównaniu z otwartymi regałami chłodniczymi. System drzwi szklanych SCHOTT Termofrost® można zamontować do dowolnych mebli chłodniczych przy pomocy odpowiednich adapterów, które wykonywane są indywidualnie dla każdego typu mebli. W ofercie firmy znajdują się drzwi rozwierne oraz drzwi przesuwne. Firma Schott oferuje kompleksową obsługę inwestycji. Od pomiaru istniejących szaf chłodniczych przez produkcję całych systemów drzwi, ich instalację do istniejących mebli aż po obsługę powykonawczą” – opowiada Krzysztof Stępniewski, Dyrektor Regionalny Schott Termofrost Europa Wschodnia.

Aranżacja przestrzeni sklepowej

Właściciel sklepu, który planuje jego wyposażenie w meble chłodnicze, powinien pamiętać, że ich usytuowanie nie może być przypadkowe. „Są pewne wskazówki co do lokalizacji mebli w sklepie: pomieszczenie powinno posiadać odpowiednią wentylację, być wyższe o minimum 50 cm od najwyższego punktu korpusu urządzenia, powinno być ustawione minimum 10 cm od ściany pomieszczenia. Pracujące urządzenie wytwarza ciepło, aby umożliwić jego odprowadzenie należy zapewnić swobodną cyrkulację powietrza i wentylację. Ważne jest również regularne dbanie o czystość skraplacza, szczególnie w przypadku, gdy urządzenie posiada wbudowany agregat, a także nie dopuszczać do jego nadmiernego załadowania artykułami spożywczymi. Konsekwencją przeładowania urządzenia może być zaburzenie cyrkulacji powietrza w środku, jak również zalodzenie parownika oraz spadek wydajności chłodzenia. Nieodzownym elementem każdego urządzenia chłodniczego jest system automatycznego odszraniania parownika. Nie ustawia się mebli w nasłonecznionych częściach sklepów czy w pobliżu wejścia do sklepu” – wskazuje Witalij Tyszczenko.

„Aranżacja przestrzeni sklepowej – ustawienie regałów, mebli chłodniczych oraz pozostałego wyposażenia nie może być przypadkowe. Wiele czynników ma bowiem wpływ nie tylko na ogólny aspekt wizualny i ergonomię pracy personelu, ale również na parametry i jakość pracy samych urządzeń. I tu z pomocą przyjść może wykwalifikowana kadra projektantów firm zajmujących się dostawą i montażem instalacji chłodniczych. Tworzenie wizualizacji przestrzeni sklepowej daje swobodę dopasowania rozwiązań do możliwości obiektu i oczekiwań klienta. Firmy te za każdym razem starają się zaskakiwać i intrygować docelowego klienta sposobem ekspozycji, by jego zakupy były – łatwiejsze, przyjemniejsze i co najważniejsze, żeby wracał do danego sklepu” – opowiada Rafał Maksajda.

Strategię ekspozycji regałów chłodniczych, jak też ich dobór – należy dokładnie zaplanować. Istotne jest zapoznanie się z ofertą rynkową, a także wsłuchanie w porady ekspertów zajmujących się tą branżą na co dzień.


tagi: lady chłodnicze ,